Wednesday 22 May 2013

Denda Kelewatan Daftar Kad Pengenalan.

Untuk Pengetahuan Umum, JPN (Jabatan Pendaftaran Negara)telah mengenakan kompaun kepada permohonan yang melewati mendaftar semula selepas mencapai umur 18 tahun sehingga 25 tahun.kononnya untuk kesedaran masyarakat.Itupun aku tahu bulan lepas,kalau nak di ikutkan rekod aku, cuma 2kali je buat penukaran kad pengenalan. 
  • Umur 12tahun (1995)
  • Umur 18tahun (2000)
  • Umur 25tahun (2013)-baru je pun..
Jadi aku pun pergi lah buat IC, pengawai tu kata nak kena bayar denda kelewatan, ok takpe la kalau memang aku dah lewat nak memperbahurui kad pengenalan.Yang tak boleh tahan nya kena bayar denda mahal sangat, dia charge aku Rm100. Aku pun pelik macamana boleh kena denda mahal sangat rupanya,

Bayaran Permohonan....................  RM10.00

Bayaran Gantian - kad Rosak ..........  Rm10.00
Denda Lewat :
           25tahun Rm  0.00
           26tahun Rm20.00
           27tahun Rm40.00
           28tahun Rm60.00
           29tahun Rm80.00 -............. Rm80.00
Jumlah                                               Rm100.00

       Itupun sebab aku belum 30tahun, kalau umur aku dah 30tahun naik lagi Rm20.00...jadi lah Rm100.00, Adoi ikut hati memang panas, tapi ape boleh buat, alang-alang dah sampai tujuan tak kan nak balik pulak. nak tak nak kena bayar la juga. Aku rase dah macam buat pasport.


      Apa-ape pun, penukaran Kad pengenalan memang dituntut memandangkan cip IC aku ni dah tak boleh nak scan cap jari lagi, gambar pun dah hilang mata sebiji, memang patut tukar pun.
Ingatlah kamu, sebelum kamu lupa, pastu terkena  (~.~) 

1 comment:

  1. terima kasih pada hubby yang tolong modalkan kompaun tu..hehehe

    ReplyDelete

Cara Membeli Motor Baru

Salam Semua .. ini lah posting yang saya update selepas 2tahun menyepi .. bukan ape .. dah rindu rasanya nak jadi hebat seperti dulu oke...